Alla inlägg under oktober 2010

Av Ingela - 18 oktober 2010 22:30

Klart att alla måste få chansen att skapa utifrån Momas, i mitt tycke, urläckra skisser! Det här blir en lite klurigare utmaning. Moma har skapat skisser där man även kan inspireras av färgerna i skissen.

  

 

Jag valde att arbeta med samma färger, men kastade om dem lite och gjorde det till mitt egna. Gul bakgrund. På det gråa pappret står det om den turkiska matkulturen, bården ovanför texten är ett papper med kaffebönor på. Sen är det tre bilder med den maten de serverade på hotellet när vi var i Turkiet.

 

  

 

    

Av Ingela - 18 oktober 2010 22:26

Ett bokmärke har man alltid nytta av! På detta bokmärke är enda kriteriet att du har med någon fågel! Klart vi måste ha minst en fågel när vi har Mollytävlingar!
Så en fågel!

 

Ett rött papper som grunden. Skrev ut en dikt om vänskap och gjorde slitna kanter och använt mig av stämpelfärg för att ge en äldre känsla. Målat en duva som har en kvist i näbben med tusch och silverglitter. Skrivit HÄR ÄR DU på ett orange papper. Ett guld snöre med en stjärna på. Några stjärnor högst upp och ett rött band.


  


  

Av Ingela - 11 oktober 2010 15:09

Sitter och sammanfattar och tänker tillbaka på en intensiv med bra vecka.

Förra veckan var det Europeiska dyslexiveckan.
Det började vi med att ha en invignings dag på måndagen på stadsbiblioteket Ängeln i Katrineholm. Det bjöds på frukt och olika utställare. Invigningstal och band som klipptes, jag fick vara med och hålla i bandet (sen skulle de kasta bandet, men det tog jag hand om och ska göra en LO till den, ska bara be att få en bild när jag håller i bandet). Det bjöds även på en föreläsning om skoldatatekets roll är och lite hjälpmedel.
På tisdagen var vi med som representanter för Dyslexiförbundet FMLS och lyssnade på 2 föreläsningar på Duveholmsgymnasiet i Katrineholm. Första var för lärare och handlade om Språkutvecklingen i vår kommun, intressant. Den andra var att 3 speciallärare berättade om deras verksamhet Lyftet (Duveholmsgymnasiets läs- och skrivstudio), även det var mycket intressant.
På onsdagen var det korta förelsäningar/inföormationer på ca 30 minuter var, detta var mellan 15:00 – 19:00. Mycket intressant information. Jag hade en liten föreläsning om Dyskexiförbundet FMLS och om min väg genom livet som Dyslektiker. De som lyssnade verkade tycka att det var bra.
Torsdagen var vi på Biblioteket i Vingåker. Där blev vi sponsrade med lite fika. Det var några utställare där (Plar Print och Mitt i stan). Där höll jag också en kort föreläsning (samma som på onsdagen).

Det har varit mycket övningar med kören också. I torsdags hade vi generalrepetition i 2 timmar inför mässan i går (söndags). Sen igår (söndags) hade vi sista övningen inför mässan och det var också på ca 2 timmar. Mässan var en folkmusikmässa som heter ”I välsignan och fröjd” av Alf Hambe och Hans Kennemark. Det var alla vuxenkörerna i Katrineholms kommun som samlades och framförde många bra låtar och sen var det en grupp som framförde folkdans. Det var en riktigt häftig upplevelse måste jag säga.

Var även till Norrköping i fredags och hämtade hem vår hemtelefon som har varit på lagning.

Har varit lite sjuk i helgen.

Skrev ju tidigare att det var CC på
Svensk Scrapbooking mellan den 7-10 oktober.
Nedan ser ni resultatet av de som jag hann göra.

Av Ingela - 11 oktober 2010 15:00

Det var många intressanta och roliga uppgifter man kunde göra. Tyvärr så blev inte min helg som jag hade hoppas att den skulle vara, så jag hann inte göra så många som jag hade hoppas på. Men här är resultatet av det jag hann med.

Kort skissen

   
Utifrån skissen valde jag att hålla mig till rött och orange. Hjärtat som är gjort av papper har jag Embossat I LOVE YOU, det andra hjärtat är gjort av pärlor.
  


Kort Liften

   
Har tagit ett kort på Tummeliten. Gjort kanterna så de ska se gamla ut, satt kortet på ett brunt bakgrundpapper. Satte bilden på ett orange papper och gjorde trasiga kanter. Det orange pappret är på ett blommigt orange papper med blommor. Sen är det ett grått och ett vitt papper. Allt detta sitter på ett rött kort. Har klippt ut ett rött band och satt 3 svarta blommiga knappar och i mitten av knapparna är det röd tråd.
  


Mönsterbart

   
Gjort ett kort till min pappa.
Har Embossat ett hjärta med rosor och klippt ut så det ska sybas att det är ett hjärta. Skrivit TILL MIN ÄLSKADE PAPPA först med en guldpenna och sen med svarttusch och detta på ett blått papper med bruna kanter.
Det mönstrade pappret gjorde jag så att jag först punschade ut olika hjärtan på ett vanligt vitt papper. Sen gjorde jag hela papperet rött/rosa med hjälp av en stämpeldyna och sminksvamp. Där jag ville ha ett hjärta satte jag det vita pappret med punschade hjärtan och använde samma stämpeldyna, men nu använde jag mer färg. Har gjort kanterna lite mörkare även på detta papper.
Allt detta sitter på ett ljus turkost papper.
  


Födelsedagspresenten

      
Det är en liten fortsättning på Mönsterbart, även detta ska pappa få (jag ska lägga i ett par strumpor där det står ”Pappa gillar golf”).
Först gjorde jag en låda med lock på, det är samma papper som jag har till grunden av kortet. Runt kanten på locket har jag använt mig att ett rutigt band. Här har jag använt mig av samma hjärta som på kortet, men den här gången har jag en liten ram runt hjärtat och satte den på kanten av locket.
Uppe på locket har jag ritat en golfare (konturerna med svarttusch och färgat det med färgpennor). Jag gjorde kanterna mörkade på bilden och fäste bilden på ett blått papper. Jag klippte med hjälp av en mönstersax en cirkel där jag har glitterlim runt kanten och på det sitter den ritade bilden.
Uppe i högra hörnet är det lite bling och i det översta vänstra hörnet är det en present roset.
  

 

    



Tårtbiten

 

  
Det här var en riktigt rolig och utmanande uppgift.
Har efter en bild klippt ut ett mönster på en tårta, använde mig av ett lila papper. I mitten av tårtan har jag ett blått band (jag var osäker om jag skulle ta ett blått eller vitt, men jag tycket det blåa banden såt bättre ut).
Uppe på tårtan har jag 3 blommor, 2 blåa och 1 lila. Har använt lite guld glitterlim på kanterna på blommorna och i mitten av blommorna har jag gula pärlor. Har även fått med lite bling på tårtan.
  


      

Jag känner mig väldigt nöjd med mina resultat.

Av Ingela - 5 oktober 2010 12:57

Svensk Scrapbooking firar 4 år och det gör de dels med en Blogcandy och CC (CyberCrop). Blogcandyn drar de den 7 oktober klockan 12:00 och CC kommer att pågå mellan den 7-10 oktober.

  


Tycker du om att skapa och pyssla tycker jag att du ska kolla in den sidan. Man får många tips och idéer.

Jag är med i blogcandyn och kommer att vara med så mycket jag kan på CC (det är  nu dyslexiveckan, så jag håller på att arbetar lite med det den här veckan, kanske kan skapa några minnen från veckan).

/Ingela

Ovido - Quiz & Flashcards